به طور خلاصه، خستگی نظرسنجی، حالت فرسودگی پاسخ دهنده در نتیجه کسالت یا بی تفاوتی نسبت به شرکت در نظرسنجی است. این می تواند به دلایل مختلفی باشد. امروزه خستگی از نظرسنجی موضوعی فراگیر است. با توجه به دیجیتالی شدن گسترده جهانی و دسترسی تقریباً 24 ساعته افراد به دستگاه های تلفن همراه خود، سازمان ها و سایر موسسات به طور فزاینده ای از این فرصت برای بازیابی اطلاعات بازخورد، از طریق نظرسنجی های آنلاین استفاده می کنند.
اجماع گسترده ای در سرتاسر وب وجود دارد که خستگی نظرسنجی را می توان به دو نوع تقسیم کرد، بسته به اینکه چه زمانی این حالت خستگی ایجاد می شود.
این نوع از خستگی نظرسنجی قبل از اینکه یک پاسخ دهنده بالقوه حتی بتواند نظرسنجی را شروع کند ایجاد می شود. تعداد بسیار زیاد دعوتنامههای نظرسنجی یا تکرار یادآورهای نظرسنجی منجر به کاهش نگرش نسبت به نظرسنجی میشود.
این نوع از خستگی در نظرسنجی زمانی رخ می دهد که یک پاسخ دهنده در حال انجام یک نظرسنجی است. اگر یک نظرسنجی زمان زیادی را صرف کند ویا سؤالات نظرسنجی پیچیده و نامفهوم باشند، نتیجه همان کاهش نگرش نسبت به ادامه و تکمیل نظرسنجی خواهد بود.
از این رو، فرد نظرسنجی شما را بدون دادههای نظرسنجی یا دادههای نظرسنجی با کیفیت پایین برای کار با آنها رها میکند و بنابراین، خطر بزرگی برای تحقیق شما ایجاد می شود.
دلایل متعددی وجود دارد که می تواند منجر به انواع خستگی نظرسنجی شود که برخی از آنها قبلاً در کنار نوع خستگی نظرسنجی ذکر شد. فهرست دلایل زیر در بحث ها و انتشارات مربوط به خستگی نظرسنجی تکرار می شود.
اگر شرکت در نظرسنجی زمان زیادی را به خود اختصاص دهد یا سوالات زیادی داشته باشد، افراد علاقه خود را از دست خواهند داد، زیرا زمان آنها یک منبع گرانبها است.
مطابق با دلیل اول، سؤالات طولانی و پیچیده به تمرکز بیشتر پاسخ دهنده نیاز دارد و درک نحوه ادامه کار را دشوارتر می کند، در نتیجه تکمیل نظرسنجی بیش از حد طولانی می شود. این به شدت نرخ پرش را افزایش می دهد.
دریافت دعوتهای نظرسنجی بیش از حد در یک زمان یا دریافت یادآورهای نظرسنجی بسیار مکرر میتواند برای گیرنده خستهکننده باشد. در نتیجه نرخ پاسخگویی کاهش می یابد.
این امر به ویژه در مورد سؤالات شخصی و جمعیت شناختی کاربرد دارد. ممکن است پاسخ دهندگان نخواهند اطلاعات خصوصی را فاش کنند و نظرسنجی را رها کنند.
اگر نظرسنجی مخاطب مناسبی را هدف قرار ندهد، موضوع آن به پاسخدهندگان مرتبط نخواهد بود و باعث خستگی میشود.
با این وجود، راهها و بهترین شیوهها برای اطمینان از اینکه میتوان از خستگی نظرسنجی جلوگیری کرد یا آن را به حداقل رساند و مخاطب را به شرکت در نظرسنجی ترغیب نمود، وجود دارد.
اکثر مردم از شرکت در نظرسنجی که بیشتر از 5 تا 10 دقیقه و همچنین بیشتر از 10 سوال باشد اجتناب می کنند. کوتاه نگه داشتن نظرسنجی کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که پاسخ دهندگان شما تمرکز یا علاقه خود را از دست نمی دهند. یک راه خوب برای بررسی طول نظرسنجی این است که از شخص دیگری بخواهید آن را از قبل آزمایش کند و زمان آن را تعیین کند.
سؤالات را زیبا و کوتاه نگه دارید، از محتوای سؤالات گیج کننده یا گمراه کننده خودداری کنید و از هر گونه منفی دوگانه یا سایر عبارات مبهم خودداری کنید. از شخصی بخواهید که در قالب سؤالات شما تجدید نظر کند تا مطمئن شود که قابل فهم هستند.
زمان دعوت و تعداد ایمیلهای یادآوری خود را آزمایش کنید تا استراتژی ایدهآلی را برای ترغیب مردم به نظرسنجی خود بیابید. در بیشتر موارد، این یک موضوع آزمون و خطا است.
بازیابی اطلاعات خوب و مناسب، عالی است، اما باید مطمئن شوید که در مورد سؤالات حساس از مرزهای شخصی پاسخ دهنده خود عبور نکنید. از شخصی بخواهید سؤالات شما را بررسی کند تا اطمینان حاصل شود که برای پرسیدن از پاسخ دهندگان شما مناسب هستند.
اگر مخاطب خاصی را با علایق مورد نظر هدف قرار می دهید که باید با موضوع نظرسنجی شما مطابقت داشته باشد، حتماً به این نکته پایبند باشید. اگر موضوعات (فرعی) نظرسنجی خود را با هم ترکیب می کنید، آنها را به نظرسنجی های مختلف تقسیم کنید تا بهترین داده های ممکن را از پاسخ دهندگان خود دریافت کنید. اگر مخاطب خاصی را هدف قرار نمی دهید، موضوع نظرسنجی شما ممکن است به سرعت برای پاسخ دهندگان شما بی ربط شود. ارائه مشوق های خاص می تواند به کاهش این مشکل کمک کند. با این حال، انگیزه ها باید همیشه با احتیاط انتخاب شوند.
هر سوال و اطلاعاتی درباره نرم افزار نظرسنجی نوکوک دارین با ما تماس بگیرید