نظرسنجی به عنوان عملی از بررسی یک فرآیند یا پرسش از یک نمونه انتخاب شده ی افراد، برای به دست آوردن اطلاعات در مورد یک خدمت، محصول یا فرآیند تعریف می شود. نظرسنجیهای جمعآوری دادهها، اطلاعاتی را از گروه هدفی از افراد درباره نظرات، رفتار یا دانش آنها جمعآوری میکند. انواع رایج نظرسنجیهای نمونه عبارتند از پرسشنامههای کتبی، مصاحبههای حضوری یا تلفنی، گروههای متمرکز، و نظرسنجیهای الکترونیکی.
نظرسنجی ها ابزاری ارزشمند برای جمع آوری، تجزیه و تحلیل داده ها هستند که معمولاً با ذینفعان کلیدی، به ویژه مشتریان و کارکنان، برای کشف نیازها یا ارزیابی رضایت، استفاده می شود.
استفاده از نظرسنجی در موارد زیر مفید است:
1- مشخص کنید که می خواهید از نظرسنجی چه چیزی یاد بگیرید و چگونه از نتایج استفاده خواهید کرد.
2- با شناسایی گروه جمعیت، مشخص کنید چه کسانی باید مورد بررسی قرار گیرند. اگر آنقدر بزرگ هستند که اجازه بررسی همه افراد را نمیدهند، تصمیم بگیرید که چگونه یک نمونه به دست آورید. تصمیم بگیرید که چه اطلاعات جمعیت شناختی برای تجزیه و تحلیل و درک نتایج مورد نیاز است.
3- مناسب ترین نوع نظرسنجی را تعیین کنید.
4- تعیین کنید که آیا پاسخ های نظرسنجی رتبه بندی عددی، بله-خیر، چند گزینه ای، باز یا ترکیبی خواهد بود.
5- سوالات طوفان فکری و برای چند گزینه ای، لیستی از پاسخ های ممکن. به خاطر داشته باشید که چه چیزی را می خواهید یاد بگیرید و چگونه از نتایج استفاده خواهید کرد. لیست سوالات را تا حد ممکن محدود کنید.
6- در صورتیکه از پرسشنامه هتی کتبی استفاده می کنید، پرسشنامه یا لیست سوالات مصاحبه کننده را چاپ کنید.
7- نظرسنجی را با یک گروه کوچک تست کنید. بازخورد را جمع آوری کنید
8- فرآیند جدول بندی، تجزیه و تحلیل نتایج را آزمایش کنید. آیا آسان است؟ آیا تمام داده های مورد نیاز خود را دارید؟
9 – نظرسنجی را بر اساس نتایج آزمون اصلاح کنید.
10- نظرسنجی را مدیریت کنید
11- داده ها را جدول بندی، تجزیه و تحلیل کنید. تصمیم بگیرید که چگونه از نتایج استفاده خواهید کرد. نتایج و برنامه ها را به همه افراد درگیر گزارش دهید. اگر نمونه ای درگیر بود، حاشیه خطا و سطح اطمینان را نیز گزارش و توضیح دهید.
هر سوال و اطلاعاتی درباره نرم افزار نظرسنجی نوکوک دارین با ما تماس بگیرید