آیا می خواهید بدانید چرا، چگونه و چه زمانی باید از تحقیقات بازار استفاده کرد؟ آیا می خواهید بدانید که چرا مصرف کنندگان محصولات شما را نمی خرند؟ آیا شما علاقه مند به راه اندازی یک محصول، خدمات یا حتی یک کمپین بازاریابی جدید هستید، اما مطمئن نیستید که مصرف کنندگان شما چه می خواهند؟
برای پاسخ به سوالات بالا، به کمک مصرف کنندگان خود نیاز دارید. اما چگونه این داده ها را جمع آوری خواهید کرد؟ در این مورد و در بسیاری از موقعیت های دیگر در کسب و کار شما، تحقیقات بازار راهی برای دریافت تمام پاسخ های مورد نیاز شماست.
در این مقاله درباره تحقیقات بازار، تعریف، مزایا، انواع تحقیقات بازار صجبت شده است و نمونه هایی را خواهید یافت که به شما در درک این نوع تحقیقات کمک می کند.
تحقیقات بازار به عنوان فرآیند ارزیابی امکان سنجی یک محصول یا خدمات جدید، از طریق تحقیقاتی که مستقیماً با مصرف کنندگان بالقوه انجام می شود، تعریف می شود. این روش به سازمان ها یا کسب و کارها اجازه می دهد تا بازار هدف خود را کشف کنند، نظرات را جمع آوری و مستند کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند.
تحقیقات بازار میتواند مستقیماً توسط سازمانها یا شرکتها انجام شود یا به آژانسهایی که در این فرآیند تخصص دارند، برونسپاری شود.
فرآیند تحقیقات بازار را می توان از طریق استقرار نظرسنجی، تعامل با گروهی از افراد که به عنوان نمونه نیز شناخته می شوند، انجام مصاحبه و سایر فرآیندهای مشابه انجام داد.
هدف اولیه از انجام تحقیقات بازار، درک یا بررسی بازار مرتبط با یک محصول یا خدمات خاص، تصمیم گیری در مورد واکنش مخاطبان به یک محصول یا خدمات است. اطلاعات بهدستآمده از انجام تحقیقات بازار میتواند برای تنظیم فعالیتهای بازاریابی/تبلیغاتی یا تعیین اولویتهای ویژگی/نیاز خدمات (در صورت وجود) مصرفکنندگان مورد استفاده قرار گیرد.
یک پروژه تحقیقات بازار معمولاً ممکن است 3 نوع هدف مختلف داشته باشد.
از طریق برنامه ریزی مناسب، سازماندهی و کنترل منابع انسانی و مادی، به توسعه یک شرکت یا کسب و کار کمک می کند و در نتیجه تمامی نیازهای خاص در بازار را در زمان مناسب برآورده می کند.
برآوردن نیازهای خاص مشتری از طریق یک محصول یا خدمات مورد نیاز. محصول یا خدمات باید با الزامات و ترجیحات مشتری در هنگام مصرف مطابقت داشته باشد.
تعیین درجه اقتصادی موفقیت یا شکستی که یک شرکت می تواند در حین ورود به بازار، یا در غیر این صورت معرفی محصولات یا خدمات جدید داشته باشد و در نتیجه اطمینان برای همه اقداماتی که باید اجرا شوند، فراهم می کند.
انجام تحقیقات یکی از بهترین راه های دستیابی به رضایت مشتری، کاهش ریزش مشتری و اعتلای کسب و کار است. در اینجا دلایلی وجود دارد که چرا تحقیقات بازار مهم است و باید در هر کسب و کاری مورد توجه قرار گیرد:
اطلاعات و فرصت هایی را در مورد ارزش محصولات موجود و جدید فراهم می کند، بنابراین به کسب و کارها کمک می کند تا بر اساس آن برنامه ریزی و استراتژی داشته باشند.
به تعیین نیاز و خواسته مشتریان کمک می کند. بازاریابی مشتری محور است و درک مشتریان و نیازهای آنها به کسب و کارها کمک می کند تا محصولات یا خدماتی را طراحی کنند که به بهترین وجه مناسب آنها باشد.
کسب و کارها با درک نیازهای مشتریان می توانند تولید و فروش خود را نیز پیش بینی کنند. تحقیقات بازار همچنین به تعیین موجودی بهینه کمک می کند.
پیشی گرفتن از رقبا، تحقیقات بازار یک ابزار حیاتی برای انجام مطالعات تطبیقی است. کسبوکارها میتوانند استراتژیهای تجاری را طراحی کنند که به آنها کمک کند از رقبای خود جلوتر بمانند.
این که آیا یک سازمان یا کسب و کار مایل است رفتار خرید مصرف کنندگان را بداند یا احتمال پرداخت هزینه معینی از سوی مصرف کنندگان برای یک محصول را داشته باشد، تحقیقات بازار به نتیجه گیری معنادار کمک می کند.
بسته به روش ها و ابزار مورد نیاز، انواع زیر وجود دارد:
تحقیقات اولیه بازار فرآیندی است که در آن سازمانها یا کسبوکارها با مصرفکنندگان نهایی در تماس هستند یا شخص ثالثی را برای انجام مطالعات مربوطه برای جمعآوری دادهها استخدام میکنند. داده های جمع آوری شده می تواند داده های کیفی (داده های غیر عددی) یا داده های کمی (داده های عددی یا آماری) باشد.
هنگام انجام تحقیقات اولیه بازار، می توان دو نوع اطلاعات جمع آوری کرد: اکتشافی و خاص. تحقیق اکتشافی باز است، جایی که یک مشکل با پرسیدن سؤالات باز در قالب مصاحبه مفصل معمولاً با گروه کوچکی از افراد که به عنوان نمونه نیز شناخته میشوند، بررسی میشود. در اینجا حجم نمونه محدود به 6-10 عضو است. از سوی دیگر، تحقیقات خاص، دقیق تر است و برای حل مسائلی که با تحقیقات اکتشافی شناسایی می شوند، استفاده می شود.
همانطور که قبلا ذکر شد تحقیقات بازار اولیه ترکیبی از تحقیقات بازار کیفی و تحقیقات کمی بازار است. مطالعه کیفی تحقیقات بازار شامل دادههای نیمه ساختاریافته یا بدون ساختار جمعآوری شده از طریق برخی از روشهای تحقیق کیفی رایج مانند:
گروه کانونی یکی از روش های رایج تحقیق کیفی است. گروه کانونی گروه کوچکی از افراد (6-10) هستند که معمولاً به نظرسنجی های آنلاین ارسال شده برای آنها پاسخ می دهند. بهترین بخش در مورد گروه متمرکز این است که اطلاعات را می توان از راه دور جمع آوری کرد، بدون اینکه شخصاً با اعضای گروه تعامل داشته باشید. با این حال، این روش گرانتری است زیرا برای جمعآوری اطلاعات پیچیده استفاده میشود
همانطور که از نام آن پیداست این روش شامل تعامل شخصی در قالب یک مصاحبه است که در آن محقق برای جمع آوری اطلاعات یا داده ها از پاسخ دهندگان یک سری سوالات می پرسد. سؤالات عمدتاً سؤالات باز هستند و به گونه ای پرسیده می شوند که پاسخ ها را تسهیل کنند. این روش به شدت به توانایی و تجربه مصاحبه گر برای پرسیدن سوالاتی که پاسخ ها را برمی انگیزد بستگی دارد.
این نوع تحقیق عمیق در محیط های طبیعی پاسخگویان انجام می شود. این روش مستلزم آن است که مصاحبه کننده خود را با محیط طبیعی پاسخ دهندگان که می تواند یک شهر یا روستای دورافتاده باشد، تطبیق دهد. محدودیت های جغرافیایی می تواند مانعی در انجام این نوع تحقیقات باشد. تحقیقات قوم نگاری می تواند از چند روز تا چند سال طول بکشد.
روشهای تحقیق کیفی توسط سازمانها برای انجام تحقیقات بازار ساختاریافته با استفاده از نظرسنجیهای آنلاین، پرسشنامهها و نظرسنجیها برای به دست آوردن بینش آماری برای تصمیمگیری آگاهانه استفاده میشود.
این روش زمانی با استفاده از قلم و کاغذ انجام می شد. این اکنون به ارسال نظرسنجی های آنلاین ساختاریافته برای پاسخ دهندگان برای به دست آوردن بینش عملی تبدیل شده است. محققان تمایل دارند از بسترهای نظرسنجی مدرن و مبتنی بر فناوری برای ساختار و طراحی نظرسنجی خود برای برانگیختن حداکثر پاسخ از پاسخ دهندگان استفاده کنند.
از طریق یک مکانیسم ساختار یافته، داده ها به راحتی جمع آوری و گزارش می شوند و می توان با تمام اطلاعاتی که دست اول در دسترس قرار می گیرد، اقدامات لازم را انجام داد.
تحقیقات ثانویه از اطلاعاتی استفاده می کند که توسط منابع خارجی مانند سازمان های دولتی، رسانه ها، اتاق های بازرگانی و غیره سازماندهی شده است. این اطلاعات در روزنامه، مجلات، کتاب ها، وب سایت شرکت، سازمان های دولتی و غیر دولتی رایگان و غیره منتشر می شود. منبع ثانویه از موارد زیر استفاده می کند:
منابع عمومی مانند کتابخانه روشی عالی برای جمع آوری اطلاعات رایگان هستند. کتابخانه های دولتی معمولاً خدمات رایگان ارائه می دهند و یک محقق می تواند اطلاعات موجود را مستند کند.
منابع تجاری اگرچه قابل اعتماد هستند گران هستند. روزنامههای محلی، مجلات، مجلات، رسانههای تلویزیونی منابع تجاری عالی برای جمعآوری اطلاعات هستند.
اگرچه منبع بسیار محبوبی برای جمعآوری اطلاعات نیستند، اما اکثر دانشگاهها و مؤسسات آموزشی منبع غنی اطلاعات هستند زیرا پروژههای تحقیقاتی زیادی در آنجا نسبت به هر بخش تجاری انجام میشود.
تحقیقات بازار یکی از مؤثرترین راهها برای به دست آوردن بینش در مورد پایگاه مشتری، رقبا و بازار کلی است. هدف از انجام تحقیقات بازار، تجهیز شرکت شما به اطلاعات مورد نیاز برای تصمیم گیری آگاهانه است.
زمانی که کسب و کارهای کوچک سعی می کنند تعیین کنند که آیا ایده کسب و کار جدید قابل اجرا است، به دنبال حرکت به بازار جدید است یا محصول یا خدمات جدیدی را عرضه می کنند، بسیار مهم است. برای نگاهی عمیق تر به اینکه چگونه تحقیقات بازار می تواند به مشاغل کوچک کمک کند، موارد زیر را بخوانید.
طبق مطالعه ای که توسط Business Insider انجام شده است، 72 درصد از کسب و کارهای کوچک بر افزایش درآمد تمرکز می کنند. انجام تحقیقات به کسب و کارها کمک می کند تا بینشی نسبت به رفتار رقبا پیدا کنند. با یادگیری در مورد نقاط قوت و ضعف رقیب خود، می توانید یاد بگیرید که چگونه محصول یا پیشنهاد خود را قرار دهید. برای موفقیت، کسبوکارهای کوچک باید درک درستی از محصولات و خدماتی که رقبا ارائه میدهند و قیمت آنها داشته باشند.
با انجام تحقیقات، می توانید مشخصاتی از مشتری معمولی خود ایجاد کنید و بینشی در مورد عادات خرید آنها، میزان تمایل آنها به خرج کردن و ویژگی هایی که با آنها طنین انداز است به دست آورید. علاوه بر این، و شاید مهمتر از آن، می توانید بیاموزید که چه چیزی باعث می شود کسی از محصول یا خدمات شما نسبت به رقیب استفاده کند.
با انجام تحقیقات بازار می توان فرصت های بالقوه را اعم از محصولات یا خدمات شناسایی کرد. با یادگیری بیشتر در مورد مشتریان خود، می توانید بینش هایی را در مورد محصولات و خدمات مکمل جمع آوری کنید. نیازهای مصرف کننده در طول زمان و تحت تأثیر فناوری جدید و شرایط مختلف تغییر می کند و ممکن است نیازهای جدیدی پیدا کنید که برآورده نشده اند که می تواند فرصت های جدیدی را برای تجارت شما ایجاد کند.
یک کسبوکار کوچک مانند مشتریانش تحت تأثیر عملکرد اقتصاد محلی و ملی است. اگر مصرف کنندگان نگران باشند، در هنگام خرج کردن پول، خودداری بیشتری خواهند داشت، که بر کسب و کار تأثیر می گذارد. با انجام تحقیقات با مصرفکنندگان، کسبوکارها میتوانند ایده خوشبین یا دلهرهای نسبت به جهتگیری اقتصاد داشته باشند و در صورت لزوم تنظیمات را انجام دهند. به عنوان مثال، یک صاحب کسب و کار کوچک ممکن است تصمیم بگیرد که عرضه محصول جدید را به تعویق بیاندازد، اگر به نظر می رسد که محیط اقتصادی منفی است.
هر سوال و اطلاعاتی درباره نرم افزار نظرسنجی نوکوک دارین با ما تماس بگیرید